Hier vindt u regelmatig een nieuwe preek. Deze is gemaakt door één van onze predikanten.
Op de preken rust copyright. Dat wil zeggen dat u deze vrijelijk mag gebruiken, echter alleen na voorafgaande toestemming van de betrokken predikant.

Aan de hand van het Bijbelboekje Jona gaan we op zoek naar waar, hoe of in welke momenten God kleine hints geeft in onze mensenlevens.

Dat kan heel uitéénlopend zijn, maar voor bijna iedereen geldt wel dat er af en toe (en bijna nooit overweldigend) van die kleine vingerwijzingen zijn waarvan we op het moment zelf niet, maar later vaak met enig ontzag zeggen: 'Dat was wel een wonderlijk toeval' - of iets dergelijks. Dat daarbij altijd kanttekeningen zijn te maken zal duidelijk zijn. Psalm 90 (de oudejaarspsalm) doet dat ook. Cabaretiers doen dat. Politici - en wij in de kerk doen dat nu dus ook. De beroemde schrijver Berthold Brecht doet ook uiteindelijk een duit in het zakje! Het wordt beslist geen verloren avond - dat kan ik u nu alvast zeggen!

Motto: ‘De mens wikt, God beschikt?

Lieve mensen, beste vrienden, zusters en broeders,

Wij hebben allemaal een bepaald beeld van God: de Eeuwige of de Almachtige of de Onzienlijke of de Barmhartige….. Uit de twee teksten van vandaag komt op het eerste gezicht een beetje een naar beeld van God naar voren. Een beeld van God die mensen straft en manipuleert. “Wij komen om door uw toorn” zegt Mozes in zijn Psalm. En Jona heeft niets in te brengen dan lege briefjes… hij heeft niets te willen! De mens Jona wikt, maar God beschikt!

Bij nader inzien blijken beide verhalen een dubbele bodem te hebben – misschien wel een driedubbele. Teksten met een verborgen boodschap. En met jullie wil ik vanavond, op de drempel van het nieuwe jaar, met de na-smaak van Corona nog in de mond en de vieze smaak van een smerige oorlog in de achtertuin van Europa…. Tegen die achtergrond wil ik met jullie proberen te ontdekken op welke manier wij 2023 in kunnen gaan met de Levende God, zonder dat we depressief van Hem zouden worden. Eerder met hoop, met onze geloofs-antenne op scherp – op zoek naar richting in het doolhof van onze moderne tijd.