Leoni Brussaard, Christiaan Boers en Meindert Commelin zijn de drie vertrouwenspersonen van de Protestantse gemeente Hilversum.

Veilige plaats
Voorzitter van Algemene kerkenraad, Jan de Leede: ‘De kerk hoort een veilige plaats te zijn en gelukkig ervaren veel mensen die veiligheid ook. Toch is die veiligheid niet altijd vanzelfsprekend. Ook binnen kerkelijke relaties komen helaas seksuele intimidatie, ongewenste intimiteiten, agressie en geweld, pesten en/of discriminatie voor. Soms overduidelijk, maar soms ook heel subtiel. We moeten daar niet alleen oog voor hebben, we moeten zeker ook mensen bijstaan en hierin preventief beleid voeren.’

De vertrouwenspersonen zijn beschikbaar voor wie mogelijke misstanden binnen de Protestantse gemeente zoals door De Leede genoemd, wil melden, het verhaal kwijt wil, of een signaal bespreekbaar wil maken op een laagdrempelige manier. Een vertrouwenspersoon is een persoon met een geheel onafhankelijke en neutrale positie in de kerk.

Noodzaak van een veilige plek
Als vertrouwenspersonen binnen de PgH vinden we het belangrijk om de noodzaak van een veilige kerk onder de aandacht te brengen.  Dat doen we nu allereerst met dit bericht. En voor 2024 ligt het plan om die veilige kerk handen en voeten te gaan geven. En wel op een manier dat iedereen zich bewust wordt van eventuele risico’s die een veilige kerk in de weg kunnen staan.

Landelijk gezien volgen we daarmee een trend. Vele kerken zijn ons al voorgegaan in het implementeren van gedragscodes en omgangsregels. Initiatieven die we in Hilversum ook graag willen zien. Uiteindelijk met als doel dat de vernieuwde Protestantse gemeente Hilversum een veilige gemeente is en blijft.

De vertrouwenspersonen binnen de PGH: