Peter den Uil was al eens gevraagd voor het ambt. De Bethlehemkerk zocht een opvolger voor aftredend voorzitter Paul Dirk van Buuren. Toen bedankte hij, maar gaf aan op termijn misschien wel beschikbaar te zijn.

Nu hij opnieuw gevraagd werd, zei hij wel ja. “Om bij te kunnen dragen aan iets nieuws”, vertelt Peter den Uil. Nieuw wordt het. De wijkgemeenten van BeMoRe vormen sinds 2 april samen de protestantse geloofsgemeenschap. Later dit jaar voegt de Gereformeerde Kerk van ’s-Graveland zich bij de geloofsgemeenschap. Een aantal leden uit de wijkgemeente Diependaalse Kerk sluit zich aan. Waar de geloofsgemeenschap haar thuis vindt, is nog onduidelijk.

Voor Den Uil gaat het ‘nieuw’ nog verder. “Mijn focus ligt bij dingen anders gaan doen. Denk aan nieuwe initiatieven. Ik wil mensen echt de ruimte geven om te experimenteren. Misschien moet je tien nieuwe dingen doen om in twee gevallen succesvol te zijn.”

Ruimte voor eigenheid

De drie Protestantse wijkgemeenten hadden allen hun eigen kleur en cultuur. Die komen samen in de nieuwe geloofsgemeenschap. “We zijn veelkleurig. Ik streef naar een goede harmonie waarin iedereen ook zijn eigenheid behoudt.” Voor de kerk van de toekomst ziet Peter den Uil vier belangrijke pijlers: het pastoraat binnen de kerk, de presentie in de samenleving, samen vieren en samen leren. In alles wat de kerk doet, is de Bijbel richtinggevend.

Toekomst met traditie

Met zijn enthousiasme en positiviteit denkt hij als eerste voorzitter van de Protestantse geloofsgemeenschap de gemeente mee te kunnen nemen naar de toekomst. “Ik kan in de wind staan, want ik ben voldoende gefundeerd.” Dat er nog tegenwind komt, verwacht hij. De komende tijd worden belangrijke besluiten genomen.

De kerk van de toekomst is gebouwd op tradities. Er ligt een lange geschiedenis waar we respect voor mogen en moeten hebben. Tegelijk gaan we met de tijd mee en veranderen we mee. Hij refereert aan de ontvangstkamer op het kantoor (bouwjaar 1916) waar hij werkt. Ooit stonden er grote fauteuils rond de open haard met een asbak voor de sigaren. Nu staat er modern meubilair en hangt er een flatscreen boven de schouw. Het verleden is niet uitgepoetst, maar harmonieert met het nu. “Als we vooruit willen, moeten we vooruit kijken. Als we alleen in de achteruitkijkspiegel kijken, komen we niet ver. Daarom rijd ik al jaren comfortabel in mijn oude Citroën DS ” (zie foto).

Ds. Heleen Weimar bevestigt Peter den Uil zondag 28 april 2024 in het ambt. De dienst is in de Regenboogkerk.