Al zes eeuwen lang biedt Hilversum onderdak aan gelovigen. Gelovigen en Godzoekers zetten zich al ruim zes eeuwen in voor Hilversum. Alle reden om dit met elkaar te vieren. Om met elkaar te gedenken en met elkaar vooruit te kijken. Want, wat kan Hilversum betekenen voor de kerken en wat kunnen de kerken betekenen voor de Hilversumse samenleving?

Met mooie liederen en Bijbelteksten over de stad hebben verschillende kerken in Hilversum zondag 21 april samen gevierd. Ieder kerkgenootschap heeft zich kort gepresenteerd. Een voorganger heeft steeds een ander oude tekst verbonden met onze huidige samenleving.

Zoek je God?

Prachtig om samen te mogen en kunnen zingen en bidden. Samen zijn we kerk in Hilversum. Joël Friso uit de Oud katholieke kerk St. Vitus kenschetste zijn kerk als een heel open gemeenschap waar ‘de oecumenische gedacht al in de traditie zit’. Het Leger des Heils heeft al ruim honderd jaar een huis in de gemeente. ‘Onze drijfveer is om Gods liefde voor mensen in woord en daad uit te dragen’ aldus Luc Fennema. In de Vrijzinnige Geloofsgemeenschap is veel ruimte voor het stellen van vragen. Paulien van Hessen: ‘Zoek je God? Wie zoek je dan? Hoe maken we verbinding met onszelf, met de mensen om ons heen? Waar vinden we vrede met onze getergde moeder aarde?’.

Op de stadspoorten

Marja Zoutendijk deelde haar gedachten over Prediker. Er was een kleine stad. ‘Misschien lijkt Hilversum wel wat op die kleine stad. Maar wij vieren feest, met alle zorgen die er ook zijn.’ Een feest dat de kerken niet alleen voor zichzelf vieren, maar voor de hele stad. Daarbij krijgen we een mooie opdracht van God mee, om God lief te hebben boven alles (Deuteronomium). ‘Onze intentie is goed, maar soms gedragen we ons anders’, zag majoor Irene Jouvenaar van het Leger des Heils. Om ons te blijven herinneren moeten wij de opdracht misschien ook op onze deurposten en de poorten van de stad schrijven. Pastoor Tjeerd Visser verbond de ballingen uit Jeremia met de inwoners in Hilversum. Waarschijnlijk geen ballingen, maar velen zijn er niet geboren. Laten we samen bouwen aan de stad zodat er voorspoed zal zijn voor Hilversum. ‘De stad is er niet alleen voor ons, maar wij zijn er ook voor de stad’.

Tomeloze nieuwsgierigheid

We moeten het samen doen. Hoe we dat doen? Volgens burgemeester Gerhard van den Top door ‘met tomeloze nieuwsgierigheid op zoek te gaan naar de ander. Ik wens ons allen toe dat we de weg naar de ander, juist in dit jaar, met elkaar weten te vinden.’

Die nieuwsgierigheid bracht de Vrij Evangelische Gemeente ruim 120 jaar geleden naar Hilversum. Ontstaan als evangelisatiepost. De eerste leden waren vooral bekeerde dronkaards. ‘Daarom vieren we avondmaal nog steeds met druivensap’, aldus Heleen den Hertog. Voorganger Laurens Heijboer vroeg zich daarna hardop af of de aanwezigen de burgemeester kenden. Hij doelde daarbij op de tekst uit Hebreeën waarin gesproken wordt over het nieuwe Jeruzalem. ‘De belofte van het straks en daar, houdt ons hier gaande. Zoek de vrede voor de stad, want ze maakt eens plaats voor de stad die komt.’

Sterke stad

De Protestantse gemeente te Hilversum bouwt op dit moment aan nieuwe geloofsgemeenschappen. Drie geloofsgemeenschappen die de protestantse spiritualiteit representeren. Jan de Leede: ‘De verscheidenheid is een belangrijke essentie. Het houdt ons gescheiden. Niemand heeft absoluut zicht op God’. We mogen dromen dat de kerk en de stad tot bloei mogen komen, zoals we in Spreuken zien. ‘Een stad waar ieder met respect benaderd wordt. Waar ieder zich met ieder verbonden weet’ spiegelde ds. Dieuwertje Zantingh de tekst met onze samenleving, ‘Zien wij Gods beeld in iemand die niet mijn beeld weerspiegelt?’

Herman de Ruijter vertelde over het ontstaan van de Verbinding, 10 jaar geleden. ‘We zoeken verbinding met God, door heel oude woorden uit de Bijbel te verbinden met de huidige tijd. We willen verbindend aanwezig zijn in Hilversum.’ Ds. Mans Raveling sloot af met een boodschap van hoop, zoals in Jesaja wordt gesproken over de sterke stad. ‘Als kerken hebben we een boodschap van hoop, dat de problemen van deze wereld van deze tijd niet het laatste woord hebben. Jezus Christus heeft het laatste woord. Hij houdt deze wereld vast. Hij werkt toe naar een wereld van vrede.’

Wat ooit begon met één kerk in Hilversum, ruim 600 jaar geleden, is uitgegroeid tot een divers palet van kerkgenootschappen. De diversiteit was niet alleen te horen in de teksten, maar zeker ook in de muziek. De kerken dragen een boodschap van hoop uit. Hoop dat ze ook de komende 600 jaar nog heel veel kunnen betekenen voor Hilversum en dat Hilversum nog veel zal betekenen voor de kerken.

Tekst en beeld Annechien Cevaal

De viering is terug te luisteren via kerkdienstgemist.nl