Ter gelegenheid van het stilleggen van het internationale partnerschap van de Protestantse wijkgemeente Bethlehemkerk te Hilversum met de Evangelische Auferstehungskirche en Kreuzkirche Spremberg, Duitsland.

In het voorjaar van 2023 heeft de Spremberggroep de partnergemeente geschreven dat de leden in samenspraak met de kerkenraad overwogen het contact dat we sinds 1996 hadden stop te zetten. Vanuit de Hollandgruppe in Spremberg kwam een brief, dat voor hen de situatie niet anders was. Ook hen ontbrak het aan betrokkenheid van jongere generaties.       En zo is in gezamenlijkheid besloten om het contact stil te leggen. De leden van de Spremberggroep wilden dat graag met een afscheidsbezoek doen. Ook om een afscheidscadeau persoonlijk te overhandigen. Van 12 – 14 april hebben namens de Bethlehemkerk Olaf Streutker, Jetty Scheurwater en Daan Bookholt een bezoek gebracht aan Spremberg.

Zaterdagmiddag kwamen we samen met leden van de Hollandgruppe. De twee jonge predikanten Jette Förster en Elisabeth Schulze, sinds 4 jaar in Spremberg werkzaam, waren ook aanwezig. We overhandigden de aanwezigen de vuurdoorn die we vorig jaar voor dat doel hebben aangeschaft. We zijn tenslotte groene kerk! De vuurdoorn met zijn feloranje en rode besjes staat symbool voor onze vurige wens, dat de Geest mag blijven waaieren in de Evangelische streekgemeente Spremberg en hun geloofsgemeenschap inspireert om geloof, hoop en liefde te zaaien op ongedachte plaatsen. De vuurdoorn zal een prominente plek krijgen met een mooi bordje erbij.

Wij kregen ‘groene armbandjes’. We kunnen ze in de grond leggen en dan zullen er zaadjes ontkiemen.

Zondagmorgen worden we in de dienst hartelijk welkom geheten.  De preek is goed verstaanbaar (ik heb geoefend!) en wordt gewaardeerd. Elisabeth reflecteert op mijn preek, dat is goed. We hopen oprecht dat de slotwoorden van de preek werkelijkheid worden: dat de heilige Geest blijft waaien in oost en west, van oost naar west en van west naar oost. Onze verbondenheid in Jezus Christus blijft.

We vieren avondmaal. In een kring bij het altaar delen we brood en wijn. Het ontroert me.

We hebben allemaal iets van: we kunnen dit contact officieel en formeel niet volhouden, maar laten we ons niet laten hinderen om persoonlijke contacten te onderhouden. En misschien, ooit, in de toekomst, zijn er weer leden aan beide zijden van de grens, die het contact weer tot leven wekken; om elkaar te bemoedigen, om de hoop op Jezus levend te houden en het vertrouwen in God in de spannende tijd en actualiteit waarin zij dan weer leven. Over en weer wordt uitgesproken dat we altijd welkom zijn!

Jetty Scheurwater,

16 april 2024

Een uitgebreid verslag is beschikbaar voor iedereen die dit wil; stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.