De stuurgroep BeMoReGraan heeft de afgelopen maanden hard gewerkt aan het vormen van één geloofsgemeenschap. De drie wijkgemeenten en de Graankorrel zijn vertegenwoordigd in de stuurgroep. Daarnaast waren er nog drie aparte wijkkerkenraden. Nu is het moment om samen te gaan. Op donderdag 18 april zal de stuurgroep haar verantwoordelijkheden overdragen aan de nieuwe kleine kerkenraad BeMoReGraan. Voorzitter van deze nieuwe kerkenraad wordt Peter den Uil, nu nog lid van de Bethlehemkerk.

Kerkenraad

De kerkenraad komt ongeveer vier keer per jaar bijeen. De kerkenraad blikt terug op genomen besluiten en kijkt vooruit naar te nemen besluiten.

De kleine kerkenraad gaat leiding geven aan het leven en werken van de gemeente. Hierin zijn vertegenwoordigd predikanten, ouderlingen (waaronder een ouderling-kerkrentmeester) en diakenen.

Het moderamen, vergelijkbaar met een dagelijks bestuur, stelt de agenda voor de kerkenraadsvergaderingen op. Voorzitter, scriba (secretaris) en een predikant vormen samen het moderamen.

Werkgroepen

Voor specifieke thema’s kan de kerkenraad de kennis inroepen van werkgroepen. In totaal zijn er tien werkgroepen actief, waaronder pastoraat, diaconie, kerkrentmeesters, jeugd en ‘eredienst en liturgie’.

Lichtere structuur

Dit is de voorlopige structuur van BeMorReGraan. Over een half jaar kijkt de kleine kerkenraad of de structuur nog ‘lichter’ kan. Het is ook een voorlopige structuur omdat de algemene kerkenraad nog geen besluit heeft genomen over de definitieve bestuursstructuur van de gehele Protestantse gemeente.