Rutger ten Hove ook wel ‘De Gitaarleraar’ is nog net zo bevlogen en enthousiast als toen hij 15 jaar geleden begon in Hilversum. Ter ere van dit jubileum heeft hij een kleine expositie in de Bethlehemkerk Hilversum. De expositie geeft een inkijk in ‘gitaarleerland’: leerzaam, creatief en vermakelijk zijn woorden die goed passen in ‘De Gitaarleraar exposeert’. Op doordeweekse dagen is Rutger er zelf ook te vinden en geeft hij gitaargroepsles.
De expositie is gratis te bekijken van 11 maart - 13 mei
Loosdrechtseweg 263 in de Bethlehemkerk te Hilversum.

Hoe het begon
2009 was het jaar waar Rutger zijn diploma leerkracht basisonderwijs haalde, verhuisd is naar Hilversum en is begonnen met ‘De Gitaarleraar’. Rutger vertelt hierover: ‘Eigenlijk wilde ik presentator worden voor ‘Het Klokhuis’, dat bleek lastiger te zijn dan gedacht, toen heb ik een A4’tje opgehangen aan de Gijsbrecht bij Kickmusic met: “Hoi ik ben Rutger en geef gitaarles”, dat was 15 jaar geleden’.

‘In de eerste jaren nam ik 2 zakken krentenbollen en pakjes drinken mee in mijn jas en fietste 40 km per dag met een grote gitaartas op mijn rug om bij mensen thuis gitaarles te geven’.

Wat jaren later is Rutger begonnen met gitaargroepslessen. Waarom? Rutger zegt hierover dit: ‘Een moeder (van een leerling) belde mij op en wilde overleggen over haar zoon die niet tot weinig oefent. Mijn vraag aan haar was of zij ook een instrument heeft bespeeld toen zij jonger was, piano was het antwoord. Ik vroeg haar: “Speel je nog wel eens piano?”, de moeder zei daarop: “Nee, ik moest van mijn ouders iedere dag oefenen”.
Dit antwoord raakt zoveel vlakken waarin je de autonomie wegneemt en daarmee het plezier niet laat ontstaan. Oefenen is zeker belangrijk voor je vordering, aan mij is de taak om het oefenen zo leuk & leerzaam mogelijk te maken. Muziek maken, gitaar spelen en gaandeweg beter worden is een proces die ieder mens op zijn eigen manier maakt, het plezier dat dan ontstaat is eigen en kan alleen groeien vanuit het intrinsiek. Samen muziek maken zorgt voor verbinding en plezier, ieder op zijn eigen manier’.

De Gitaarleraar voor heel Nederland
In de afgelopen jaren heeft Rutger veel gitaar uitleg-video’s gemaakt die op YouTube staan. Deze video’s werden zo goed ontvangen dat hij zijn broer Floris (developer) had gevraagd om de site www.DeGitaarleraar.nl te veranderen in een online leer community waarin heel Nederland elkaar kan steunen, helpen en motiveren om gitaar te leren spelen. De community heet: ‘De Gitaarhelden’. Uiteindelijk is het plan om met deze community gitaarkampen te organiseren met een kampvuur, boomgaard en gezelligheid, aldus Rutger. Muziek samen maken is het mooiste wat er is! De vernieuwde website staat vanaf 17 maart online.
Aspiratie om te presenteren heeft Rutger nog steeds, zo is hij eens in de maand de host op de Hilversumse Sjam bij theatercafé Muze op de Groest (iedere eerste zaterdag van de maand, gratis entree, begin 21u).