De Protestantse gemeente De Graankorrel in ’s-Graveland heeft de Protestantse gemeente Hilversum uitgenodigd om te bezien of De Graankorrel opgenomen kan worden in de PgH. ‘Van harte welkom’, zo luidde de eerste reactie van het Hilversumse Breed moderamen. Half december zijn er gesprekken tussen de twee kerkelijke gemeenten om de uitwerking van de aansluiting nader met elkaar te bekijken.

Volwaardige geloofsgemeenschap

Volgens Otto Scholten, voorzitter van Kerkenraad van De Graankorrel, is een teruglopend ledental reden om aansluiting bij een andere kerkelijke gemeente te zoeken. ‘Het wordt steeds moeilijker om een volwaardige kerkelijke gemeenschap met elkaar te zijn. Bovendien is het goed met meerderen een geloofsgemeenschap te vormen’, aldus Scholten.

Jan de Leede, voorzitter van de Algemene kerkenraad van de PgH, begrijpt deze wens ‘heel goed’. ‘Wij zien zeker goede mogelijkheden, ook al zijn we in Hilversum druk doende PgH2024 in goede banen te leiden. Het ligt voor de hand om te veronderstellen dat de gemeenschap van De Graankorrel straks het beste past bij de breed-protestantse stroming in Hilversum.’

Gedragen

De Graankorrel heeft ook gekeken naar aansluiting bij de Protestantse gemeente Nederhorst den Berg. De conclusie was echter dat de PgH beter past. Scholten: ‘De beweging richting Hilversum wordt vrijwel door iedereen in onze geloofsgemeenschap gedragen.’

Na besprekingen in de december komt er meer duidelijkheid over de wijze en het tijdstip van de aansluiting.