Het verhaal van Kerkelanden – zondag 7 februari 2016

20160121 spinozaDe beroemdste filosoof van Nederland is Baruch d’Espinoza. Hij werd in 1632 in Amsterdam geboren als zoon van uit Portugal gevluchte joden. Hij overleed in 1677 in Den Haag aan een longziekte.
Bento, zoals hij zichzelf noemde, leerde Nederlands, Portugees, Spaans, Hebreeuws en schreef later in het Latijn. Alles dat hij na 1660 schreef ondertekende hij met Benedictus, de Latijnse weergave van zijn naam Baruch die ‘gezegende’ betekent. Behalve filosoof was hij wiskundige en politiek denker. Om de kost te verdienen sleep hij lenzen voor microscopen, vergrootglazen, verrekijkers en telescopen. Mogelijk veroorzaakte of verergerde dat zijn longziekte.
Religieus opgevoed kwam Spinoza in 1656 in conflict met de Amsterdamse joodse gemeenschap. Vermoedelijk niet eens omdat hij kritisch stond tegenover het orthodoxe geloof, maar vooral omdat hij zich uiterlijk niet wilde schikken naar de strenge vereisten en voorschriften. Als filosoof ontkende hij elke vorm van openbaring of profetie als bron van kennis. Theologie en religie speelden in zijn filosofie dan ook geen rol. Hoewel de Republiek in vergelijking met omringende landen tolerant was, moest Spinoza toch voorzichtig zijn. Veel werk publiceerde hij niet, of onder een schuilnaam. Zijn hoofdwerk, de Ethica, werd pas na zijn dood uitgegeven.

Ondanks het feit dat Spinoza zo beroemd is weten we niet zo heel veel van hem. De film/ documentaire die Robin Lutz in 2014/2015 maakte, brengt daar verandering in. We zien Spinoza (gespeeld door Robin Prins) in actie: schrijvend, lenzend slijpend, lopend in een 17e eeuws decor. Tegelijkertijd worden er visuele verbindingen gerealiseerd naar nu. Robin Lutz wil in deze film/documentaire duidelijk maken dat Spinoza’s denken over tolerantie, democratie ook nu nog van groot maatschappelijk belang is. En een actueel onderwerp is in deze turbulente tijd!

20160121 robin lutzRobin Lutz (1950) maakte direct na het afronden van zijn opleiding fotografie en fototechniek diverse films. Vanaf 1974 verhuisde hij naar de Provence in Frankrijk waar hij als fotograaf werkte. In 1988 keerde hij terug naar Nederland waar hij zijn eigen bedrijf voor audiovisuele producties oprichtte. Hij maakte veel televisiedocumentaires o.a. over Maarten Toonder, Rembrandt en over 200 jaar koningschap en won diverse prijzen.
Robin Lutz zal op zondag 7 februari 2016 zelf zijn film introduceren en aan ons laten zien.
De film wordt in de zomer van 2016 in een aantal bioscopen vertoond en zal ook worden gebruikt voor diverse onderwijsdoeleinden. De film duurt meer dan een uur en zal integraal worden vertoond. Het programma zal deze keer dan ook langer duren dan u van ons gewend bent. In verband daarmee vervalt deze keer de bijdrage van de Historische Kring Albertus Perk.

Datum: zondag 7 februari 2016
Tijd: 15.30 uur (zaal open om 15.00 uur)
Plaats: De Waaier – Kerkelandenlaan 5
We vragen geen toegangsprijs, wel een vrijwillige bijdrage in de kosten.

ds. Jetty Scheurwater