20150907-theresiaDe kennismaking met Theresia van Ávila, een bewogen vrouw.
In de Waaier een geïnteresseerd publiek op een zonnige herfstdag.
Inleider Jetty Scheurwater schetst het programmaverleden van ‘Het verhaal van Kerkelanden’ en is verheugd nu de ‘enige’ vernoemde vrouw in de Kerkelanden aan ons voor te stellen.

Maar eerst een bijdrage van de historische Kring Albertus Perk in de persoon van Henk van Rooyen. Hij is 20 jaar beheerder van het buurthuis De Koepel geweest. Zijn levensmotto: ‘Lachen en doorlopen, dan hou je het het langste vol’ heeft hem samen met hulp van vele vrijwilligers een prachtige tijd opgeleverd.

Kitty Bouwman, docente spiritualiteit en geestelijk begeleidster vertelt met veel enthousiasme over Theresia van Ávila (1515-1582). Deze Theresia is een vrouw met een grote hang naar spiritualiteit, maar ook zo nuchter dat ze ‘God wil vinden tussen de potten en de pannen’. Het leven van Theresia is te zien als de ontwikkeling van een rups tot vlinder. Vele fasen kenmerken haar ontdekkingstocht naar een omgang met haar God. Als kind wordt ze beïnvloed door religieuze idealen, maar later ervaart ze ook crises in haar geestelijk leven. Er zijn conflicten in het religieuze leven in die tijd, maar op 39-jarige leeftijd is er een ommekeer. Ze ziet haar gebeden als een omgaan met een vriend. Ze raakt meer in zichzelf gekeerd, wat je nu mindfullness zou noemen, richt zich geconcentreerd op Christus. Ze sticht een klooster en schrijft veel boeken. Helaas zijn door de inquisitie veel van haar teksten verminkt. De presentatie wordt afgesloten met een lied op sacrale dans en de toeschouwers mogen meezingen met het ‘Ubi Caritas’, een lied uit Taizé.

Theresia, een bewogen vrouw, door een bevlogen vrouw aan ons geschetst. Helaas hapert er het nodige aan de presentatie. De techniek laat ons op diverse fronten in de steek. Filmfragmenten die haperen, de verstaanbaarheid van Kitty laat te wensen over, de samenspraak met de inleider komt niet uit de verf. De tekst van het laatste lied, voor velen onbekend wordt niet geprojecteerd. Kortom, verbeterpunten te over. Behalve kritiek zijn er ook commentaren over herkenning en geboeid zijn door deze Theresia. Ook de projectgroep verdient lof voor alle inspanning om iedere keer weer een programma gepresenteerd te krijgen.

20151021-spinozaDe projectgroep maakt bekend waaruit de volgende presentatie zal bestaan. Op 7 februari 2016 zal opnieuw in de Waaier een kerkvader belicht worden. Dit keer Spinoza in de vorm van een uitgebreide documentaire met regisseur Robin Lutz. Er zal dan geen bijdrage van de Historische Kring zijn. Ter voorbereiding kunt u een boek over Spinoza lezen, waarin zijn leven en latere invloed op mensen op een boeiende manier wordt verteld. Titel: Het raadsel Spinoza, auteur: Irvine Yalom.

Maria Kruithof