20131020-kerkelandenOp 20 oktober 2013 komt Ernst Daniël Smid ons wijzer maken over Willibrordus, Bonifacius en Ludgerus. Het programma wordt ondersteund met drie schermen die opnames laten zien van de Tv-serie ‘God in de lage landen’, een perfecte bijdrage van Mannes van der Burg.

De projectcommissie is blij met de komst van Smid. Hij staat bekend als een rasverteller en in radiopresentaties is hij een kei in op verrassende wijze muziek op de luisteraars over te brengen.

Ook heeft hij laten weten deze middag pro Deo te willen verzorgen. Alle reden om zijn aanwezigheid met hooggespannen verwachtingen tegemoet te zien.

Maar dan…….. helaas moet ik vertellen dat mijn teleurstelling groot is geweest. Hij vertelt dat hij uitgenodigd is voor een lezing en dus alles zal voorlezen. Dat doet hij in een adembenemend tempo, zodat een verslag schrijven voor mij onmogelijk is. Het verhaal krijgt niet de kans om te landen en is soms onverstaanbaar door de snelheid van spreken. Moet hij met de trein mee?

Wat ik er van begrepen heb is het volgende. Nederland moest gekerstend worden. Willibrordus en Bonifacius gebruikten een verkeerde aanpak. Ludgerus wist het slimmer aan te pakken. Verder zal ik mij op internet laten informeren door het in een rustig leestempo tot mij door te laten dringen. Doet u dat alstublieft ook, dan kunt u genoemde kerkvaders toch plaatsen.

Waarom is hij in de Tv-fragmenten zo rustig in zijn spreken, een verademing! Mist hij bij deze voorstelling professionele begeleiding bij de voorbereiding?

Als dominee Jetty Scheurwater, de gastvrouw van deze middag, probeert ter afsluiting nog een andere kijk op kerstening te bieden, vanuit haar deskundigheid, lijkt de heer Smid hier niet echt in geïnteresseerd.

Mocht u een positiever verslag kunnen schrijven dan houdt de redactie zich aanbevolen. En natuurlijk zijn er ook andere reacties gehoord. ‘Dat het zeker niet de slechtste presentatie was in het geheel van Verhalen van Kerkelanden’. Gelukkig is elk verhaal weer anders en worden de kerkvaders op zeer wisselende manieren voor het voetlicht gebracht.

Ik hoop dat u zich niet laat afschrikken en weer aanwezig wilt zijn in de Waaier op de volgende bijeenkomst. Die is gepland op 9 maart 2014 om 15.30 uur.

In hoofdlijnen kunt u dan het volgende verwachten:

Hans van der Linde, directeur van het Comenius Museum in Naarden zal vertellen over Comenius,

Henk Roos, docent van het Comenius College uit Hilversum zal vertellen over het portret van Comenius wat door Rembrandt geschilderd is,

De Comeniuscantate (Cees Andriessen, 1865-1947) wordt gezongen door het Toonkunstkoor uit Hilversum o.l.v. Nico Hovius, m.m.v. vocale solisten en Hilversumse musici als Sebastian van Eck, cello en Henk van Zonneveld, orgel.

Mogelijk komt er een bijzondere gast en geeft de Historische Kring Albertus Perk ook nog een bijdrage in het geheel.

Te zijner tijd kunt u verdere aankondigingen in de media tegemoet zien.

Ik verwacht er veel van. Komt u ook?

Maria P. Kruithof-Stoutjesdijk