20130421-augustinusComponist Vrienten vertelde in een vooraf door Herma Bosma en Sabine Nieuwenhuizen opgenomen interview over de betekenis van deze muziek en teksten. “Tegenwoordig lijkt het wel dat hoe harder je schreeuwt, hoe beter het is. Ik ga juist de andere kant op. Ik houd van de stilte en om dingen langzaam te laten ontstaan. De stilte tussen de noten is vaak belangrijker dan de noten zelf. Liturgische muziek nodigt uit tot bezinning.” Een deel van dit gesprek ishierzien.

De projectgroep Het Verhaal van Kerkelanden dankt u hartelijk voor de giften waarmee u dit project opnieuw heeft ondersteund. Mede daardoor wordt het mogelijk om het project een vervolg te geven. U hoort van ons!

ds. Jetty Scheurwater

Augustinus staat voor het voetlicht in een gezongen mis. De muziek is van Henny Vrienten, bekend van de band Doe Maar. Een onverwachte kant van deze musicus, thuis in o.a. pop- en filmmuziek. Maar een ooit gedane belofte om eens een hoogmis te componeren heeft hij meer dan waargemaakt. Gefascineerd door Augustinus en een verblijf op het seminarie maken duidelijk dat Vrienten als nu ‘niet-gelovige’ verder wil kijken dan zijn neus lang is.

De teksten worden vervat binnen de titel: ‘Ruimte waar het licht kan komen’. Koor en orkest van de Oecumenische Studentengemeente Utrecht zorgen voor een prachtige uitvoering.

Voorafgaand hieraan wordt aandacht besteed aan het Klooster ‘De stad Gods’, waar de zusters Augustinessen wonen. In 2014 zal het klooster sluiten en zullen de zusters ergens anders gaan wonen. Het is, dankzij de inleiding vanuit de historische kring, een uitdaging om eens op de Monnikenberg te gaan wandelen en iets te ervaren van kloosternabijheid.

De Augustijnen en een aantal andere ordes volgen de Regel van Augustinus. Augustinus schreef zijn leefregels voor mensen die al een gemeenschap vormden. Zij hadden enige richtlijnen nodig en op hun verzoek heeft hij hen zijn Praeceptum -voorschrift- voorgelegd. Deze leefregels waarin de menselijke maat zo herkenbaar is, kunnen ook een bron van inspiratie voor andere leefgemeenschappen zijn zoals voor gezinnen, verenigingen, maatschappen. Leest u ze maar eens na op internet.

Dankzij de goede organisatie, inleidingen van Wim Vlooswijk, Kees van Aggelen en Marieke Milder en de gastvrijheid van de Waaier kijk ik met vele bezoekers terug op een geweldige middag. Zelfs Henny Vrienten was via een scherm aanwezig, dankzij een interview, waardoor de maker achter de compositie mens werd. In het najaar is er weer een verhaal van Kerkelanden te verwachten. Ik kijk er naar uit, u ook?

Maria P. Kruithof-Stoutjesdijk