Meer dan 250 bezoekers sloten de afgelopen twee weken aan bij het lichtsnoer van de Levende Adventskalender dat sinds 30 november langs meer dan 23 locaties in Hilversum en Nieuw Loosdrecht voerde. Voor elke deur wapperde de rood-witte vlag als welkomstteken voor buurtbewoners en voorbijgangers. Soms op dezelfde dag zelfs drie keer op een andere locatie. Bij elk open huis was er voor iedereen een warm welkom met enthousiaste gastheren en gastvrouwen. Zoals een van de gasten aangaf: ‘Sfeerlicht, gezelligheid, wat lekkers bij de koffie en fijne gesprekken.’

De Levende Adventskalender 2020 was niet alleen pionieren maar ook pionieren binnen de coronabeperkingen. Want hoe tover je een grote ruimte in een kerk of buurthuis om tot een sfeervolle gelegenheid met het uitnodigende karakter van een huiskamer en zorg je tegelijkertijd voor voldoende afstand en veiligheid voor de bezoekers? Alle gastheren en gastvrouwen gingen die uitdaging met succes aan. Overal brandden kaarsen, er waren kerstbomen, prachtige decoraties, zelfs een knapperend haardvuur op de beamer en op een aantal locaties was er gelegenheid om zelf in een moment van stilte een kaarsje aan te steken. Het was dus best even slikken toen tijdens de persconferentie op maandagavond duidelijk werd dat zelfs de reis van de Levende Adventskalender door annulering getroffen zou worden. Dat is natuurlijk een teleurstelling maar de huidige coronacijfers maken duidelijk dat het niet langer verantwoord is om met anderen samen te komen. Met een zorgvuldige afweging willen we niet alleen verantwoordelijkheid nemen voor elkaars gezondheid maar ook respect betonen aan het zorgpersoneel.

Nou is het niet alleen treurnis want we tellen ook onze zegeningen. De grote wens van de organisatiecommissie voor  een interkerkelijke en buurtgerichte samenwerking is namelijk op wel heel bijzondere wijze vervuld. We waren ontroerd en verrast door het enthousiasme waarmee andere kerken en buurthuizen zich aanmeldden voor het initiatief en door de warme samenwerking. We zijn heel blij met de goede basis die er nu ligt voor toekomstige initiatieven. Ook het stijgende bezoekersaantal en het aantal gasten dat we de eerste twee weken mochten ontvangen, stemt tot dankbaarheid. Er werden bijzondere momenten van onschatbare waarde gedeeld en net als vorig jaar mochten we elkaar leren kennen met een lach en met een traan. Het is juist die oprecht gedeelde ervaring die verbindt.

Nog iets anders stemt tot dankbaarheid. En dat is dat er altijd nieuwe wegen ontstaan. Op de dag dat de deelnemende locaties besloten de reis van de Levende Adventskalender te beëindigen, opende een nieuwe weg richting Kerst. Op die dag begon namelijk Het Kerstverhaal door Hilversum-Zuid. Tot en met Driekoningen (6 januari) zijn er met een puzzeltocht letterlijk nieuwe wegen te volgen. Nieuwe wegen dus voor een oud verhaal met eeuwigheidswaarde en nieuwe mogelijkheden om het licht door te geven. Behalve dat we gaan wandelen, zit de organisatiecommissie verder deze maand ook niet stil. De evaluatie van de Levende Adventskalender gaat van start en het zal u niet verbazen dat er zelfs al ideeën zijn voor 2021. U bent van harte uitgenodigd om evaluatiepunten aan ons door te geven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Hele gezegende Kerstdagen toegewenst!

De voorbereidingscommissie Levende Adventskalender

Annette van Vliet